Zadania egzaminacyjne

Zadania egzaminacyjne na placu manewrowym i kryteria ich oceny

 

I. Przygotowanie do jazdy, sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy.

 

1
a) sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego - osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić 2 wybrane losowo przez system teleinformatyczny ośrodka egzaminowania elementy z następujących:

   a) poziom oleju w silniku,
   b) poziom płynu chłodzącego,
   c) poziom płynu hamulcowego,
   d) poziom płynu w spryskiwaczach,
   e) działanie sygnału dźwiękowego,
   f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
   g) działanie świateł mijania,
   h) działanie świateł drogowych,
   i) działanie świateł hamowania "STOP",
   j) działanie świateł cofania,
   k) działanie świateł kierunkowskazów,
   l) działanie świateł awaryjnych,
   m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych,
 -, jeżeli występuje,
Na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 min.
Osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe.
W przypadku dokonywania sprawdzenia świateł, o których mowa w lit. i lub j, osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania światła zewnętrznego.
Losowy dobór elementów części pierwszej zadania dla każdej osoby egzaminowanej dokonywany jest następująco: 1 element z pomiędzy elementów określonych w lit. a-e oraz 1 element z pomiędzy elementów określonych w lit. f-m. 

2) właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa, (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się czy drzwi pojazdu są zamknięte,
   - w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu
     i lewy obszar przestrzeni za pojazdem
   - w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu
     i prawy obszar przestrzeni za pojazdem,
- w wewnętrznym lusterku kierowca powinien widzieć przez tylną
     szybę obszar przestrzeni za pojazdem,
   - zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości
     głowy,
 -, jeżeli występuje,
 
II. Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu
 
Pozycja początkowa pojazdu określona w instrukcji w tabeli nr 9,

1) upewnienie się o możliwości jazdy,
   a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
   b) ocena sytuacji wokół pojazdu,
2) płynne ruszenie
   a) opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego - w przypadku kiedy jest uruchomiony,
   b) łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika,

3) płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu, w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka),

4) nienajeżdżanie kołem przez linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk (nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu),
5) nienajeżdżanie na pachołki lub tyczki oraz niepotrącanie ich,
6) zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu


III. Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu
 
1) upewnienie się o możliwości jazdy,
   a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
   b) ocena sytuacji wokół pojazdu,
   c) płynne ruszenie - łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika,
 
 
Zadania egzaminacyjne w ruchu miejskim
Poz.
Zadania egzaminacyjne
1
Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego
2
Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości
3
Jazda drogami dwukierunkowymi dwujezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości
4
Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu
5
Przejazd przez skrzyżowania równorzędne (trzy- i czterowlotowe)
6
Przejazd przez skrzyżowania oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu (znak A-7, B-20, D-1 oraz w połączeniu z tabliczkami T-6a i T-6c) określonymi w przepisach w sprawie znaków i sygnałów drogowych
7
Przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną
8
Przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy
9
Przejazd przez skrzyżowania dwupoziomowe (wjazd i zjazd)*
10
Przejazd przez przejścia dla pieszych
11
Wykonanie jednego z następujących manewrów parkowania (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii B i B1):
– prostopadłe – wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego,
– skośne – wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego,
– równoległe pomiędzy dwoma pojazdami (manewr jest wykonywany, jeżeli jest możliwe wyznaczenie miejsca do parkowania – możliwa jedna korekta toru jazdy) – wjazd tyłem wyjazd przodem, przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; długość miejsca do parkowania pomiędzy pojazdami powinna stanowić około 2-krotność długości pojazdu egzaminacyjnego; w trakcie wykonywania manewru możliwa jedna korekta toru jazdy; po zaparkowaniu pojazd nie może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego; w przypadku gdy pojazd parkuje równolegle do krawężnika, w trakcie wykonywania manewru nie może najechać na krawężnik.
W przypadku błędnego wykonania manewru parkowania możliwe jest wykonanie manewru w innym miejscu wskazanym przez egzaminatora, a w razie braku możliwości znalezienia miejsca do wykonania manewru dopuszcza się zamiennie wykonanie innego manewru parkowania
12
Wykonanie manewru zawracania na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii B1 i B):
– możliwość wykonania manewru przy wykorzystaniu infrastruktury drogowej (bramy, wjazdy, podjazdy, zatoczki itp.),
– zawracanie musi odbyć się przy użyciu biegu wstecznego,
– miejsce do zawracania wyznacza egzaminator
13
Przejazd przez torowisko tramwajowe** i kolejowe*
14
Przejazd przez tunel*
15
Przejazd obok przystanku tramwajowego** i autobusowego
16
Wykonanie manewru wyprzedzania
17
Wykonanie manewru omijania
...
...
19
Wykonanie manewru zmiany pasa ruchu
20
Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w lewo i prawo
21
Wykonanie manewru zawracania na skrzyżowaniu
22
Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu
(manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania) – manewr nie dotyczy kategorii AM i T prawa jazdy
23
Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych – obowiązkowo w zakresie prawa jazdy kategorii AM, A1, A2 i A, w przypadku pozostałych kategorii nieobowiązkowe:
– w przypadku prawa jazdy kategorii A1, A2 i A hamowanie awaryjne musi być wykonane przy prędkości minimum 50 km/h przy użyciu przedniego i tylnego hamulca motocykla,
– manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania
...
...
*)   Dotyczy miast posiadających przejazd kolejowy lub skrzyżowanie dwupoziomowe położone w odległości nie większej niż 2,5 km od placu manewrowego ośrodka egzaminowania.
**)  Dotyczy miast z komunikacją tramwajową.

 

 

 



Oni maja to już za sobą. Ty też chcesz?

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2013-22
Hosting i wykonanie JSCKOMP Kasy Fiskalne Kielce
Strona wygenerowana w czasie 0.007 s

Licznik: 54565


Polityka cookies